Vanliga frågor om barnvagnar

Allmänt barnvagnar

Vilken av vagnarna i ert sortiment har extra högt ryggstöd? 
Många av vagnarna i vårt sortiment har faktiskt väldigt högt ryggstöd. Med de vagnar som utmärker sig lite extra med hela 53 cm i ryggstöd är bland annat Emmaljunga NXT90 Ergo, Cybex Priam, Silver Cross Wave & Crescent Trike.

 

Hur gör man vid en punktering av barnvagnshjul?
Om du har fått punktering krävs en ny innerslang. Ta reda på vilket tum däcket har, vanligtvis 10”/12”. Kräng av däcket från fälgen och känn noga igenom däckets insida för att kontrollera så att inget vasst sitter kvar. Behöver du hjälp med att byta innerslang så kontakta oss vi har serviceverkstad i anslutning till vår butik.

 

Min vagn gnisslar och är trögkörd, hur gör jag?
Om din vagn gnisslar är den förmodligen i behov av en service. Du kan själv smörja upp vagnen med silikonspray därifrån den gnisslar. Det går att spraya på alla chassits rörliga delar, t.ex. vid handtaget & där vagnen fälls ihop.
Är din vagn trögkörd så kan du prova att ta av hjulen och torka av hjulaxlarna med papper och sedan smörja på en liten klick universalfett. Är vagnen köpt hos oss kan du boka in en tid för service i vår serviceverkstad

 

Kan jag låsa min barnvagns rörliga framhjul?
Det går att låsa framhjulen på de flesa vagnar. Hur man låser hjulen beror på vilken vagn ni har. 
Oftast brukar det vara en spak eller skruv som förs upp/ner för att låsa hjulen. Läs manualen för just din barnvagn.

 

Min vagn har blivit skadad efter en flygresa, hur går jag vidare?
Om din vagn skadats på en flygresa så ska du alltid kontakta flygbolaget och ditt försäkringsbolag.
Behöver du hjälp med ett försäkringsutlåtande så erbjuder vi hjälp med detta. 

 

Hur lång garantitid har vår vagn?
Enligt konsumentköplagen har du rätt till 6-månaders garanti, men hos oss har du alltid 1 års garanti från inköpsdagen. Du har tre års reklamationrätt om någonting skulle hända med din vagn, läs mer om garanti och reklamationsrätt här.
Vissa av våra samarbetspartners erbjuder utökad garanti, kontakta oss för mer information.


Jag har köpt en Emmaljunga NXT90 vagn från 2019 och i handboken står det att en spacer ska ingå men den ligger inte i, vart hittar jag den?
Emmaljunga har från 2019 års modell förlängt suffletten dessa 8 cm som tidigare medföljande spacern har utökat med. Så du får ju indirekt med dig spacern fast inbyggd istället för löst, så funktionen är densamma! Om man sedan har ett längre barn så kan man köpa till en extra spacer för att få ytterligare rymd vid barnets huvud. 


Jag har köpt en Emmaljunga NXT sittdel Flat från 2020 och i handboken står det att blindpluggar till sittdelen ska medfölja, vart hittar jag dessa?
Emmaljunga har från 2020 tagit bort blindpluggarna som tidigare medföljde för att sätta för hålen vid frambågen. Dessa skickas inte längre med då dem ofta tappades bort och små plastbitar i närheten av barn är alltid en risk. Det står fortfarande med i vissa manualer trots att dessa är borttagna.


Vi ska köpa vår första barnvagn och vet inte vad som är bra att tänka på inför köp, har ni tips?
Självklart har vi massor av tips vad gäller köp av er nya vagn! Däremot är det väldigt individuellt i vad som passar just er familj och därför är det alltid bra att komma förbi butiken och få hjälp på plats där ni får klämma och känna på de olika vagnarna, se om dem passar i ert bagageutrymme i bilen och känna av hur ni upplever körkänslan. Om ni vill förbereda er inför ert besök i butiken läs igenom vår guide här.


Vi fungerar på att komma till er butik och kolla på barnvagnar men vi har några månader kvar av graviditeten, kan man lägga undan barnvagnen hos er så länge?
Absolut! Hos oss kan ni lägga undan både barnvagn och allt annat långt innan ni är beräknade. Ni som är riktigt taggade på det där med bebisgrejer kan komma förbi oss redan när ni plussar :) Vi lägger i så fall upp en order, tillsammans med er, på alla produkterna ni önskar och tar ut en handpenning på 20% av orderns värde. Därefter hör ni av er till oss ca 1 vecka innan ni vill hämta hem allting så ser vi till att det är framplockat och att barnvagnen är monterad till er. 

Även om ni hämtat ut er vagn och det ofattbara skulle ske så har ni ALLTID förlossningsgaranti hos oss. Läs mer om förlossningsgarantin här

Har ni inte vägarna förbi vår butik men ändå vill lägga undan en vagn innan ni är beräknade så löser vi självklart även det. Mejla oss i så fall er beställning, namn, adress och telefonnummer så lägger vi upp ordern till er. Mejlen är kundservice@babyv.se 

Din kundvagn

Kundvagnen är tom
0 artiklar 0 kr
Till kassan
  • Fri frakt över 499 kr
  • Prismatchning
  • Öppet köp i 365 dagar!
Svea Postnord Mastercard Visa